تبلیغات
مهندسی مکانیک - ساخت وتولید - فن آوری حرکت سریع روی کاسپ
مهندسی مکانیک - ساخت وتولید

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فن آوری حرکت سریع روی کاسپ

فن آوری حرکت سریع روی کاسپ

Rapid Traverse on the Cusp

ماشینکاری سریعتر یا سطوح  بهتر؟

همه بحث درمورد کاسپ (Cusp) یا نوک تیز است. کاسپ ها، برآمدگی های خطی مداوم در طول مسیر ابزار، مشخصه سطحی هستند که پس از عملیات ماشینکاری با یک ابزار نوک شعاعی باقی می مانند. در ماشین کاری یا سرعت بالا، ارتفاع کاسپ ها و فاصله بین آنها، اهداف طرح¬ریزی شده برنامه نویس را منعکس می کند.  همچنان نوک های تیز کلید درک  پیشرفت های جدید در زمینه روشهای فرزکاری با سرعت بالا مثل فرزکاری پی (P-milling) است.

فن آوری حرکت سریع روی کاسپ

Rapid Traverse on the Cusp

ماشینکاری سریعتر یا سطوح  بهتر؟

چكیده :

همه بحث درمورد کاسپ (Cusp) یا نوک تیز است. کاسپ ها، برآمدگی های خطی مداوم در طول مسیر ابزار، مشخصه سطحی هستند که پس از عملیات ماشینکاری با یک ابزار نوک شعاعی باقی می مانند. در ماشین کاری یا سرعت بالا، ارتفاع کاسپ ها و فاصله بین آنها، اهداف طرح¬ریزی شده برنامه نویس را منعکس می کند.  همچنان نوک های تیز کلید درک  پیشرفت های جدید در زمینه روشهای فرزکاری با سرعت بالا مثل فرزکاری پی (P-milling) است.

     فرز کاری پی یک روش ثبت شده است که شرکت برای ماشین سنترهای 5 محوره مثل ماشین های افقی سری HX, SX و STC توسعه داد. به عقیده توسعه دهندگان، خصیصه اصلی این روش جدید فرزکاری، توانایی محاسبه موقعیتی است که جهت تیغه فرزکاری را روی سطحی که باید فرزکاری شود بهینه می کند. فرزکاری پی از یک تیغه هلالی شکل (یک تیغه با هندسی دونات شکل در لبه های برنده آن) بهره می برد. در حقیقت این هندسه دونات شکل پایه تئوری ریاضی پشت این روش است. روش فرزکاری پی تیغه را طبق پارامترهای فرزکاری طوری کج می کند که تیغه پهن ترین فاصله را بین دو کاسپ ایجاد کند و در عین حال ارتفاع از پیش تعیین شده کاسپ را نیز حفظ کند. بنابراین زمان فرزکاری کاهش یافته یا پرداخت سطح بهبود می یابد.
     جهت نسبی تیغه فرز توسط یک الگوریتم در نرم افزار CAM داده می شود این الگوریتم چندین بردار محور را محاسبه کرده و بهترین را براساس هندسه و تلرانس های میزکار انتخاب می کند. به عقیده توسعه دهندگان جهت ابزار همواره با تغییر زاویه پیش (Lead Angle) به میزان لازم به طور بهینه با سطح سازگار می شود. این روش فرزکاری پی را از فرزکاری استورز (Sturz Milling) که یک زاویه Clearance یکنواخت را بدون توجه به هندسه زمینه برای جهت تیغه هر 5 محور به کار می برد، متمایز می کند فرزکاری استورز در سال 1980 توسط استاراگ هکرت (Starrag Heckert) در آمریکای شمالی معرفی شد.
   

مقایسه سه روش فرزکاری برای تولید کاسپ استفاده از ماشین¬کاری پی برای حذف پولیش¬کاری

 شرکت چند ارزش را برای این روش فرزکاری درنظر می¬گیرد. این روش در حین استفاده یک پیوه خشن¬کاری مؤثر است. به هنگام استفاده در فرزکاری پرداخت، فرزکاری پی همچنین می تواند زمان فرزکاری را برای به دست آوردن همان کیفیت سطح نسبت به زمان قابل حصول با روش فرزکاری استور زکاهش داده و یا با استفاده از همان زمان فرزکاری، کیفیت سطح بهتری را فراهم کند. استفاده از مزیت عرض بیشتر بین نوک های تیز زمان فرزکاری را با کاهش تعداد مسیرهای فرزکاری لازم کاهش می دهد. در مقابل، استفاده از همان تعداد مسیرهای فرزکاری اما کاهش ارتفاع نوک های تیز، پولیش کاری دستی را کاهش داده یا حذف می کند.
     شرکت به یک مثال پره توربین استناد می کند. جایی که یک تست آزمایشی با فرزکاری پی نشان داد که این روش به ماشین های 5 محوره امکان می دهد تا سطح پرداخت شده ای را تولید کنند که به هیچگونه پرداخت دستی بعدی نیاز نداشته باشد. پس از ماشین کاری، پره توربین بدون نیاز به عملیات بیشتر آماده سوار کردن در توربین بود.
     از طرف دیگر، یک تست آزمایشی روی یک جزء قالب نشان داد که فرزکاری پی سطحی را به دست آورد که     کاسپ¬های به وجود آمده توسط یک تیغه فرز20 میلیمتر به جای 2/0 میلیمتر، 6 میلیمتر از هم فاصله داشتند. در این مورد زمان ماشین کاری تا حدود 35 درصد گتاهش یافت. بنابراین فرزکاری پی برای قطعه کارهای به طور کلی با مشخصه منحنی¬های بدون تغییر و نسبتا" تدریجی مثل قالبها، محفظه ها و روکشها توصیه  می¬شود.
     در حال حاضر فرزکاری پی یک انتخاب موجود روی ماشین¬های 5 محوره هر شرکتی است و امکان استفاده آن برای هرکاربرد دیگری موجود است. این روش را می توان برای هر ماشین 5 محوره ای مورد استفاده قرار داد، گرچه ممکن است بازه حرکتی در جهت تیغه به خاطر تنظیمات و Clearance محورهای ماشین محدود باشد.


 مراجع
1 -    mmsonline   ­نشریه جامعه قالبسازان -   شماره 33 -  شهریور 1383
       صفحه 56
  تهیه و تنظیم :  امیر كیــانی مهــر

درباره وبلاگ

میثم فرمهینی فراهانی. فارغ التحصیل مهندسی مکانیک(ساخت و تولید) امیدوارم با کمک همدیگر این وبلاگ را برای دوستان خود کامل کنیم مطالب خود را می توانید به ایمیل مدیریت وبلاگ فرستاده تا با نام خود شما درج گردد
مدیر وبلاگ : میثم فرمهینی فراهانی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • لطفاً نظرتون رادرباره وبلاگ بفرمایید





نویسندگان